Som ni kanske vet så har bankerna infört nya regler för att stoppa svarta pengar och tvätt av sådana. Bland annat så nekar Swedbank att ta emot dagskassor på sina bankkontor och hänvisar till bankning via servicebox eller liknande.
När jag skulle starta mitt företag och var på banken för diskussioner om mina affärer så kom bl a frågan om servicebox upp. Det skulle då, för 3 år sedan, kosta mig 395:- per år + en avgift för varje bankningskuvert. Jag tyckte det var aningen dyrt och avstod. Istället tog jag kontakt med Loomis och fick från dem ett mycket förmånligare erbjudande som jag valde att hoppa på vid årsskiftet.
Det kostar mig bara 87:- per bankning och en avgift för kuvert och lappar och ingenting annat. Sjysst!
Min lokalkollega har nyligen tecknat avtal med Loomis och gjorde sin första insättning den 19 april, strax innan påskhelgen. Det kan ta upp till 4 dagar men i tisdags, 26/4, hade banken ännu inte registrerat någon insättning varför M ringde till Loomis och då fick beskedet att pengarna var på hennes konto sedan den 23 april! Ett samtal till Swedbank blev nästa steg i letandet efter pengarna. M fick prata med 2 olika personer som inte kunde göra någonting utan tyckte att M hade fel. Den tredje personen ifrågasatte varför M valt Loomis och inte Swedbank direkt och på det svarade M att eftersom Swedbank skulle kontakta henne i god tid innan den 12 april (då vi måste betala moms och skatt) och inte gjort det så valde M Loomis eftersom jag var så nöjd med dem. Den M pratade med ville veta vem som skulle ha tagit kontakt men det kunde inte M svara på så hon fortsatte med det hon ville ha hjälp med - hitta sina pengar! Swedbanks representant menade att M gjort fel och inte kunde lita på att pengarna var där Loomis sagt, men hon lovade att undersöka saken och återkomma. Efter ca 15 min ringde hon upp och sa att pengarna var nu på Ms konto. M undrade hur det kunde gå så snabbt för något som de bara 15 min tidigare sagt var omöjligt varpå hon fick svaret att det hade ju varit helg men nu hade hon sina pengar, tack och hej.
Ingen ursäkt för dåligt bemötande eller dåligt handhavande med pengarna, inget förslag på att hjälpa M med de straffavgifter hon riskerar att få pga banken, ingenting!!!!???? Min fråga är nu: vad gjorde banken med Ms pengar mellan den 23:e april och den 26:e april?
Och var är mina pengar när jag betalar en räkning eller faktura (privat eller i företaget) och pengarna dras direkt från mitt konto men når inte mottagaren förrän flera dagar senare? Om banken ska dra någon avgift spelar det ingen roll om det är röd julafton, pengarna dras alltid direkt när de ska ha dem. Men annars då? Var det inte för att banken fick lov att låna våra pengar som de förr i tiden betalade oss ränta? Och varför får vi ingen ränta idag men vi måste vara med och betala när bankens tjänstemän gör dåliga affärer och förlorar våra pengar?
Finns det en bank som har respekt för mig?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar