måndag 26 november 2007

Dags för mönster!

Nu tycker jag det börjar bli dags för några av alla mönster jag gjort de sista åren. Jag börjar med blomman så får det där med "knip-ihop-sjalen"-blomma sin förklaring också. Mönstret har jag gjort själv, visserligen med viss inspiration av andras blommönster, så om ni hittar likheter så är det just det det är, inte plagiat. Använd det med glädje!


Virkad blomma

Garnrester
Virknål som passar till garnet

Lägg upp 6lm, slut dem till en ring med 1sm i första lm. Virka 1fm om både ringen och garnänden, * 2lm, 1fm om ringen och garnänden *, upprepa fem ggr till = 6 lmb. Virka nu i varje lmb: 1fm, 2lm, 1st, 2dst, 1st, 2lm, avsluta med 1fm i samma båge. Upprepa i varje lmb fem ggr till. Nu har du virkat de sex yttersta blombladen.

Fortsätt med de inre blombladen genom att virka i mellanrummen runt ringen: * 1fm, 2lm, 2st, 2lm, 1fm *. Upprepa fyra ggr till, dvs hoppa över ett mellanrum. Klipp av garnet och dra det genom hålet till baksidan. Dra ihop hålet med hjälp av garnänden från uppläggningsvarvet och knyt ihop med den avslutande garnänden. Använd dessa för att sy fast blomman där du vill ha den.

Du kan sy fast en broschnål på baksidan så du kan flytta den mellan olika plagg eller göra en ”hålla-ihop-sjalen”-blomma genom att sy fast en halvstor hårklämma på baksidan.

Och så slutligen en bild så att vi pratar om samma sak!


Klämman på baksidan är köpt på H&M och fastysydd med garnändarna.

Lycka Till!

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Nu är jag med på vad en "knip ihop sjal" är., fyndigt.
Ha de gott, Eva.