fredag 10 februari 2012

Sex and the City

Hur många böcker har hon skrivit, Candace Bushnell? Om man söker på AdLibris så dyker det upp en himla massa, fast man upptäcker snart att det är olika omslag och översättningar. Kolla här: Candace Bushnell. Jag vill ha dem och tror att jag ska införskaffa dem när min bok-hög börjar tryta, men jag gillar inte att man hittar dem under ungdomsavdelningen i bokaffärerna. Vilken 15-åring kan fatta allt det där? Förlåt, jag ändrar det där, vilken 15-åring kan identifiera sig med Carrie och hennes vänner?

Hmm.....

Enligt Wikipedias engelska sida så är det här hennes samlade verk:

Då ska vi bara översätta dem till svenska....

Sex and the City (1997) = Sex and the City, på svenska 2001, översatt av Mattias Boström

Four Blondes (2001) = 4 blondiner, handlar inte om Carrie och hennes vänner, på svenska 2001, översatt av Mattias Boström

Trading Up (2003) = ej översatt, handlar inte om Carrie och hennes vänner

Lipstick Jungle (2005) = handlar inte om Carrie och hennes vänner, på svenska 2009, översatt av Cecilia Falk

One Fifth Avenue (2008) = ej översatt!

The Carrie Diaries (2010) = The Carrie Diaries

Summer and the City (2011) = ej översatt!

Nu är ju frågan hur rätt det här blev... Med hjälp av AdLibris och Wikipedia. Jaja, oavsett om böckerna handlar om Carrie eller ej så är det chicklit är det ändå kul att läsa. Den moderna tidens Harlequin-romaner och jag slukar dem med glädje!

Inga kommentarer: