torsdag 10 januari 2008

Snurr!

Nu har jag hamnat i en surfsnurr som vanligt! Via Pärlmudden hamnade jag hos Snigelmamman som länkade till Criminy Jickets där jag råkade läsa en himla ledsam blogg om hans bästa stickvän som gick bort för en vecka sen. Skicka honom en tanke via hans kommentarsida, jag tror det blir uppskattat! Stackare!

Hos Snigelmamman hittade jag en annan rolig länk - Pysselidas virkmönster - och under deras gratismönster-länk till vänster ett virkmönster på en jättesöt filur. Jag skickade en idé till dem om att göra om mönstret till Barba-familjen. Skulle inte de kunna bli häftigt? Jag har alltid velat ha hela familjen virkade men inte orkat göra mönster själv, så nu hoppas jag att de nappar på min idé. En gång för många år sen när jag tillfälligt vickade som textillärare så fick jag mönster på stickade mumintroll av en lärare. Jättekul! Jag stickade hela familjen och gav bort i julklapp till min bästa väns döttrar. Det roligaste var nog att virka Muminpappans hatt... Tyvärr blev de aldrig förevigade på kort så genom åren har jag känt mig lite sugen på att göra om familjen, förr eller senare dyker det upp nån unge i ens närhet som kanske uppskattar dem i present.

---

Helt plötsligt vet jag precis vad jag ska ägna min dag åt! =)

---

Om någon provar mitt mönster på handsmycke och blir nöjd med resultatet så kan ni väl mejla mig en bild på det? Eller lägg en länk under kommentarer så jag kan kola på era sidor. Det skulle va jättekul att få se varianter! Mitt eget svarta handsmycke använder jag mycket under sommaren. Enda nackdelen är handtvätt efter toabesök så jag har gjort en variant där jag satt svart resårtråd runt långfingret istället för en virkad ögla. Det funkar det med. Samtidigt som jag virkade dessa så virkade jag också små armband. Garnaffären som jag jobbade i hade underbara accessoars-garner från Twilleys i England - Goldfingering - som jag virkade alla möjliga varianter av.

Det bästa var nog ändå att använda alla härliga uddaknappar som jag samlat på mig genom åren. Jag älskar knappar och lägger verkligen på hög, ändå finns det nästan aldrig de jag behöver utan jag får glatt rusa iväg och köpa nya! Usch så jobbigt! =)

Ha en bra dag så stickas vi vid...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan, vilken trevlig blogg du har! Det där med virkade barbapappor kan du hitta på min blogg och du letar långt ner i kategorin "stickat o virkat".
Blocka är när man tvättar det färdigstickade plagget (eller delar till plagget som ska sys ihop), spänner upp det på en Skiva klädd med t ex en frottehandduk, jag använder golvet med heltäckningsmatta i källaren och lägger på en handduk, nålar fast tätt,delarna i de mått de ska vara i, lägger ytterligare en frottehandduk över och låter det torka. Sen är det bara att ta bort nålarna och sy i hop och det blir så fiiiiint. Lycka till!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Anonym sa...

hej

Jag såg att du hade stickat mumintroll.
Jag letar efter just ett sånt mönster.Var kan jag hitta det?