tisdag 8 mars 2011

Tips och efterlysning....

Idag tänkte jag dela med mig av ett mönstertips! Gå in på Coats&Clarks och hitta massor av snygga mönster! Jag har bara kollat på virkning och där finns ganska mycket, så jag tror nog att det är lika mycket under de andra kategorierna. Där har jag hittat mitt nästa virkprojekt, en kofta virkad på tvären. Jag är snart klar med Filigree Cardigan. Fast den är inte som originalet... Jag har bytt till Bravo-garn och virknål 3,5 och 4,0 och jag minskar ner ärmbredden och gör om längden lite. Annars är den jättefin.... Det första försöket i Viola och virknål nr 6,0 passar en storlek 42-44 och inte mig som är small, och dessutom är den lite lustig i framstycket så det underlättar om man har DD i bh-kupa! Det kanske kommer en bild så småningom.

Och så skulle jag vilja efterlysa lite garn! Är det någon som har 1 nysta eller 2 av ljusgrått Bambino Ull från Coats? Det försvann under 2009 och går inte att beställa längre. Jag ska virka en kofta i rutor och har inte ljusgrått så det räcker! Färgnumret är 0005. Givetvis betalar jag för det, jag blir bara lycklig om någon kan hjälpa mig!

Sen har jag en fundering.... Vi som bor och lever i Sverige tycker ju oftast att vi har det ganska bra, i alla fall jämfört med många andra länder där det är diktatur och liknande. Men - om vi nu har det så fritt, hur kan det då komma sig att vi inte kan sätta in pengar på banken utan att redovisa var de kommer från? Bankerna samarbetar med finansinspektionen och säger att det är för att inte främja ekonomisk brottslighet och inte ge möjlighet att tvätta svarta pengar vita, men ingen tänker på alla de miljontals kronor som hela tiden snurrar i cyberspace!!!
-
Om jag idag betalar fakturor från mitt bankkonto, så dras pengarna omedelbart men det kan ta 2 dagar innan de står som betalda på kontoutdraget. Var är mina pengar då? Och om jag betalar med kort så står oftast beloppet som skyddat på kontoutdraget men även där kan det ta flera dagar innan pengarna väl är betalda till butiken. Hur kan det komma sig?? Vem använder mina pengar under tiden som de snurrar? Vem tjänar pengar på mina pengar? För någon gör ju det, eller hur?! Det är inte bara på film som ekonomisk brottslighet begås av bankpersonal och aktiehandlare.
-
På åttiotalet brukade man säga att "Storebror ser dig" för att staten och Skatteverket hade sån koll på oss. Idag behöver de inte se oss, idag har de spårsändare på allt vi gör som lämnar spår efter sig i luften. Det är kanske dags att sluta klaga och faktiskt försöka göra något som går emot den utveckling som Sverige nu går igenom? Något som inte främjar regeringens klassindelning, utbredningen av fattigSverige och kontrollbehovet över vanliga, enkla arbetande människor? Jag är med!

1 kommentar:

4U2 sa...

Jag förundras nästan varje dag över att det finns så mycket som är så svårt när det egentligen är lätt och sånt som är svårt, det fixas med en gång! Tänk: sända intyg om sjukskrivning till FK och få sina pengar, få rätt belopp att återbetala till studielånet i stället för fantasi belopp- kan ta flera månader. Om jag inte betalar en räkning i tid (säg att internet inte fungerade när man skulle genomföra inbetalningen och man blir EN dag försenad) blir det inkasso och extra utgift dagen efter, få läkaren att skriva ut mina mediciner - kan ta flera dagar till mer än 1 vecka, om jag handlar via online tar det lång tid att få varorna och om man returnerar så kan de ibland inte "hitta" returen! Nu var det dåliga exempel men jag håller med om detta med pengar t.ex som du beskriver.
Just det, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med just det garnet.
Ha en fin dag.