fredag 2 november 2012

Fyrkantiga pupiller...

...igår tror jag att jag äntligen fick löst frågan om varför hästar och getter har fyrkantiga pupiller! Christian, en av våra kära väktare, hade förklaringen på min undran som jag tycker låter mycket trovärdig och riktig!

Anledningen till hästar och getters fyrkantiga pupiller är att de har färgseende och förmågan till avståndsbedömning!

Visst låter det riktigt?! För som Christian påpekade - man kan hinderhoppa med både getter och hästar utan några större problem, medans andra djur har mycket svårare att lära sig det. (nu kommer vi ju in på kaniner som också kan hinderhoppa men jag har aldrig sett hos nån av mina kaniner att deras pupiller var annat än runda.... hmmm)

Nu kanske jag kan lägga den funderingen bakom mig och hitta något nytt att bry min hjärna med. Det skulle ju vara himla trevligt om man kunde vara en filosof som Isabel Dalhousie i Filosofiska Söndagsklubben och bara ägna sig åt funderingar över konstiga saker! Konstiga saker som till exempel varför PhiloSophy låter som det perfekta paret....

Ha en riktigt bra helg och njut av det emellanåt mycket vackra höstvädret!
=o>

Inga kommentarer: