måndag 23 januari 2012

Jobbsökeri...

Jag snurrar i gamla jobbsökarmappar och det är helt otroligt hur många jobb jag har sökt sen jag avslutade min ky-utbildning 2003!!! Och så himla många det är som jag har fått ett trevligt "tack, men nej tack..." från. Deprimerande!!!

Och fler blir det. Idag har jag gjort en lista (jag älskar listor!) över vilka jobb jag sökt sen den 1 januari och det blev några stycken. Dessutom har jag skickat ut metrevar till vissa förlag om distansjobb som manusläsare eller liknande. Jag gjorde ett sånt utskick i mars 2007 och jag fick svar från 2 av 9 förlag och ingen respons alls från en av våra gratistidningar. Jag skickade inte till samma förlag idag! ;)

När jag var på besök på vår kära arbetsförmedling förra veckan så fick jag en bibba utskriven med jobb inom min utbildningssfär som inte krävde så mycket erfarenhet. Det var inget som direkt lockade mig - Säljledare Shop in Shop på Mediamarkt i Norrköping, Phone Family-säljare till Ingelsta i Norrköping, Erfaren webbutvecklare till Schoolsoft, Teamleader till Transvoice i Norrköping.

Det sista är som Programmerare/Systemutvecklare på Ides AB och de söker några som är nyutbildade alt snart färdigutbildad systemvetare eller dataingenjör på högskolenivå....

Kan jag säga att jag är nyutbildad när jag aldrig har använt mig av min utbildning på något jobb? Den är ju inte begagnad.... Jag ska skicka mitt CV, det kan ju ändå aldrig bli mer än ett nej, så vad kan jag förlora? Trots allt så vill jag gärna jobba med systemutveckling även om jag inte kan särskilt mycket om det, och programmering är himla kul när jag får det att funka och kan läsa kod.

Håll en tumme!

Inga kommentarer: