onsdag 29 februari 2012

Nya rutor

Jag snöade in på mormorsrutor igen och tillbringade några timmar med att leta roliga mönster på nätet. Det ena gav det andra och jag kunde inte låta bli att provvirka en ruta ur senaste H&M Magazine var 2012 (sid 36. Det kanske blir en klänning?


Förra sommaren virkade jag två klänningar, en i Brilliant och Cotton-Linen och en i Punto Shine med blommor i olika färger. Nu har jag tillbringat nästan 1 timme med att leta efter foton och det gick ju inte alls bra. Tyvärr missade jag att fotografera dem så ni får ge er till tåls till det är dags att byta ut vintergarderoben (jag tror fortfarande att det finns en och annan som intresserar sig för mina verk.... Optimist - Ja visst!)

Istället får ni en bild på mina två filtar i mormorsrutor som jag också gjorde förra året. Den blå gav jag bort så den reste till Iran, men den ljusa ligger i vår soffa. Det slog mig bara så där en dag att i vårt hem finns det inte många spår av mina handarbeten, inte som det gjorde förr med vävda köksgardiner och vepor i gubba-täcke, så jag bestämde mig för att göra något åt det. Alltså blev det en filt i restgarner (restgarner när man har en garnaffär? skämtar jag?) och så virkade jag ihop alla rutorna på det sista varvet. Det var så himla kul så det blev en till men med bara några färger.


I projekthögen ligger det en kofta i solrosrutor som ska virkas när jag lyckas hitta tillräckligt många snygga gula nyanser i samma garn, en kofta i rutor virkade i baby-ull (jag har nog lyckats göra en och en halv ärm...) och en filt i baby-ull som jag började montera i julas.

Idag tog jag en runda till ICA Maxi och köpte mig 3 nystan BigVerona som jag tänkte prova en massa roliga rutor i. Tanken är väl att alla provrutor så småningom ska kunna bli något fint. ;)

Gubben gjorde en god lasagne till middag så nu ska jag försöka smälta den så jag orkar träna...

Läses imorgon!

2 kommentarer:

Yoko sa...

Den ljusa var verkligen finast! Super!

Har du ngn bild på senaste mormorsruteverket?

Nina BF sa...

Hej Liten Anna. Menar du mina koftor så har jag inte brytt mig om att fota dem eftersom det egentligen bara är högar med lappar men det kommer så småningom... Ha en bra onsdagskväll!