måndag 12 mars 2012

HOOKY

Har ni provat Hooky? En gammal teknik att göra mattor utan vävstol. Jag såg och provade själv på Syfestivalen i Stockholm för några år sen, sen dök det upp i huvudet igår när jag letade trikågarn och idag hittade jag en beskrivning från Syfestivalen och Shirley Tommos från Djursholm som var där och demonstrerade.

Jag youtubade lite och hittade faktiskt några videos som är väl värda en koll: Heather Ritchie´s Guide to Making a Hooky Rug eller How to Hook Rugs

Kolla på videosarna och testa! Det enda som behövs är juteväv (går att köpa på Coops byggmarknad) trasor (helst i trikå för det är mjukare att jobba med) och några virknålar i olika storlekar. Det går jättefort och det är inte så svårt att plocka upp om man inte blir nöjd. Kolla in hennes trasskärare i den andra filmen - snacka om fusk!

Nu ska jag fortsätta städa och röja i hyllorna. Sen blir det en kopp kaffe och ett Snickers. Man måste belöna sig själv när man är duktig! ;)

Inga kommentarer: