onsdag 14 mars 2012

Toothbrush rug...

Nu har jag hittat nåt nytt! Toothbrush Rug. Tydligen en gammal teknik (precis som Hooky) som görs av trasor och anledningen till namnet är att man gjorde en stor stoppnål av handtaget till en uttjänt tandborste. Innan 1986 hade de tydligen hål i skaftet och var idealiska att forma till en nål. Här kan man hitta en väldigt dålig instruktionsvideo: Tourtruco och här en som är lite bättre: Aunt Phillys Toothbrush rug.

Dock kunde jag inte knäcka nöten med hur man bar sig åt förrän jag hade tillbringat några timmar med nålbindning och konstaterat att skulle man nålbinda en matta så tar det längre tid än att rigga vävstolen och väva en...

Innan jag började inlärningsproceduren så tog jag en runda till vävstugan och hämtade några nystan trasor, sen en runda till centrum och letade rätt på ett penselset med en rund pensel som hade ett passande skaft. Nu var det inte så lätt att fixa till skaftet men det funkar. Jag tror ändå att jag ska försöka få till en plattare variant på nåt vis... Det blir lite sladdrigt, men jag är nöjd med resultatet och kommer att göra mattan klar. Sen ska jag hitta nån som vill ha den. ;)


Jag hämtade några böcker som jag beställ från AdLibris när jag ändå var på centrum och de rekommenderar jag varmt. Historierna om deras hjälparbete är väl värda en läsning och mönstrena är inget speciellt men enkla och lätta att förstå.


Nu ska jag återgå till mitt jobbsök och sen, kanske, göra några varv på mattan... Axeln och nacken börjar bli bättre så snart kan jag nog virka igen. Ha en bra dag och njut av solen. Snart är det vårdagjämning!

Inga kommentarer: