måndag 14 januari 2008

Barbapappa var namnet...

Hej och trevlig måndag på er! Hoppas helgen varit bra. Vi har städat ut julen och promenerat i solen. Visserligen bara fram och tillbaks till vävstugan men ändå! Dessutom hann jag i lördags med att prova ett nytt recept på en thai-inspirerad kyckling-gryta med koriander. Jättegott! Den kommer att hamna på bordet fler gånger.


Min virkade väska är klar. De sista blommorna syddes på i lördagskväll men idag när jag tittar på den så tycker jag att det kanske blev lite stelt så jag får nog virka fler blommor och "slänga" på, eller?


Nästan tre nystan Twins och virknål nummer 6. Gick snabbt att virka och ganska kul modell som man lätt kan ändra på.

Mitt andra helgprojekt är Filuren som jag hittade på Pysselidas sida och som fick mig att tänka på Barbapappa. Här är Filuren, omonterad för det har jag inte hunnit med, och början på Barbapappa. Får väl se vad det blir i slutänden. Jag gör mönstret nerifrån så att jag det inte blir plagiat. Och det får bli två storlekar så att alla barbaungarna blir mindre än pappan. Mamma och flickorna kommer nog att bli en liten utmaning - de har en lite annorlunda utformning på både huvudet och där fötterna ska vara. Men kul är det!


Sen fick jag sån lust att sy en väska! Satt vid symaskinen förra veckan och sydde lakan till tösen och upptäckte hur himla kul det är! Sagt och gjort. Dottern köpte en väska på H&M för nåt år sen som är alldeles utmärkt i storlek så den ritade jag av och klippte till i en bit Marimekko-vaxduk som blev över efter laptop-väskan och ett vanligt svart lite kraftigare tyg. För att få ungefär samma tjocklek på alla delarna så har jag lagt matthalkskydd som mellanlägg där det behövdes. Tyvärr gick orginal-väskan till skolan idag så jag får vänta till ikväll och sy min färdigt. Ska ha i botten och det var lite speciellt så där behöver jag tjuvkika. Sen är det bara locket som ska fast och remmen dit och vips! har jag en ny väska! (igen...)

Jag får trängas med en dator i mitt lilla syhörn. Inte alls angenämt! Som tur är så funkar skärmen alldeles perfekt att hänga saker på. När ingen sitter där...

Jag avslutar med en bild från min kaotiska vävstuga!


Svårt att väva i den här oredan! Frågan är bara vad jag ska göra med allt. Och var jag ska börja...

Ha det bra idag!

5 kommentarer:

Agneta sa...

jättesnygg väska

Soili sa...

Det var en snygg väska.En bra väska för stickningar kanske,eller nåt.Väskor får man ju aldrig för många av.

Strumpstickan sa...

Underbart, en Barbapappa!

LenaL sa...

Åh, vad jag längtar efter att få se hela Barbafamiljen färdig!

Soili sa...

Du har fått en liten utmärkelse i min blogg för jag gillar att hälsa på hos dej,ha en bra dag och hoppas dom nappar på det där med Barbapappamönster.Det vore kul.Det finns en affär på Söder där dom säljer dessa gulliga filurer,men vilka priser!!!!!!!Superdyra är dom,så det vore kul att kunna göra egna.